Znalazłeś się na stronie projektu Europe as an Actor in Asia, który realizowany jest w ramach programu Jean Monnet Module, finansowanego przez Komisję Europejską.
W fazie przygotowawczej kierownik przygotował programy i materiały do dwóch zajęć na studiach magisterskich: „Azja w polityce zagranicznej UE” i „Integracja europejska”, obejmujących programy w języku polskim i angielskim.
W fazie realizacji pomyślnie zrealizowano trzy edycje powyższych kursów, ściśle trzymając się założonego planu. Cechą charakterystyczną każdego z pięciu kursów „Integracja europejska” była gra symulacyjna, która dodała procesowi uczenia się dynamiczny i interaktywny wymiar. To podejście pedagogiczne miało na celu umożliwienie uczniom praktycznego zrozumienia procesów integracji europejskiej.
Ponadto, mieliśmy zaszczyt gościć byłą posłankę Parlamentu Europejskiego Zoanę Marię Gabrielę z gościnnym wykładem podczas jednego z kursów. Ta wyjątkowa okazja wzbogaca doświadczenie akademickie studentów, zapewniając spostrzeżenia z pierwszej ręki od doświadczonego polityka.
Przełomowym efektem projektu jest powstanie książki pt. „Skazani na współpracy? Polityka Unii Europejskiej wobec Azji”. Ta publikacja akademicka była efektem wspólnego wysiłku nauczyciela i uczestniczących w niej uczniów. Napisana w języku polskim książka krytycznie przygląda się zaangażowaniu UE w Azji, koncentrując się na trzech wzajemnie powiązanych obszarach: współpracy rozwojowej, środowisku/zmianach klimatycznych oraz społeczeństwie obywatelskim, obejmującym kwestie płci. Manuskrypt został przesłany do Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, a publikacja w otwartym dostępie spodziewana jest w marcu 2024 r.
W trakcie trwania projektu zorganizowano sześć seminariów akademickich podczas trzech wizyt studyjnych, prowadzonych przez Profesora Kamińskiego i aktywnie angażujących studentów. Inauguracyjna wizyta studyjna odbyła się w Tajlandii w dniach 29 maja 2022 r. – 6 czerwca 2022 r. Gospodarzem seminarium „Pomoc rozwojowa UE dla Azji” była École française d'Extrême-Orient w Chiang Mai. Wydarzenie to miało na celu upowszechnienie wyników badań dotyczących polityki rozwojowej UE w Azji. W spotkaniu wzięło udział około 20 uczestników, w tym pracownicy naukowi, dyplomaci, byli dyplomaci, działacze organizacji pozarządowych i studenci.
Druga wizyta studyjna odbyła się w Wietnamie w dniach od 28 marca 2023 r. do 7 kwietnia 2023 r. Dwa seminaria dotyczyły polityki Unii Europejskiej wobec Azji, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony środowiska. Pierwsze seminarium odbyło się na Uniwersytecie VGU, drugie na Uniwersytecie Fulbrighta w Ho Chi Minh City. Obydwa wydarzenia zgromadziły około 20 uczestników, w tym nauczycieli akademickich i studentów.
Trzecia wizyta studyjna w Wietnamie, która trwała od 10 lipca 2023 r. do 15 lipca 2023 r., obejmowała dwa seminaria poświęcone polityce Unii Europejskiej wobec Azji ze szczególnym uwzględnieniem dialogu ze społeczeństwem obywatelskim. Pierwsze seminarium odbyło się na Uniwersytecie Fulbrighta w Ho Chi Minh City i zgromadziło około 15 uczestników, w tym nauczycieli akademickich i studentów. Drugie seminarium, przeznaczone wyłącznie dla studentów wietnamskich, miało na celu przekazanie umiejętności w zakresie metodologii badań i wyciągnięcie wniosków od polskich studentów. Seminaria te wspólnie wzmocniły oparty na współpracy charakter projektu, wspierając cenną wymianę akademicką i rozwój umiejętności.
Doświadczenia z wprowadzania innowacyjnych metod nauczania (takich jak refleksyjne dzienniki uczenia się i gry symulacyjne) zostały zaprezentowane podczas międzynarodowych warsztatów „European Studies” w dniach 8–9 czerwca 2023 r., ESSCA Campus Angers, Francja. Tytuł: „Połącz gry symulacyjne związane z UE i uczenie się refleksyjne – korzyści dla uczniów i nauczycieli”. Zaowocowało to zaproszeniem do współtworzenia Routledge Encyclopaedia of the European Integration z artykułem zatytułowanym: „EU-lated Simulator Games”, opartym na doświadczeniach zebranych w trakcie tego projektu.